Dvě systemičky milující slova a komunikaci
pro začínající manažery

#PeopleOps #podcast

#1: Využívejte schůzky jako nástroj, jak dělat svoji práci dobře

Na schůzkách a poradách zdaleka netráví čas jen manažeři. Každý z nás, kdo spolupracuje s druhými lidmi, na schůzky chodí. A můžete je vnímat jako neveselou nutnost či povinnost, a nebo si v nich hledat smysl a způsob, jak například:
🧠 sdílet smysl společné práce,
👔 marketovat sebe jako odborníka a profíka na svoji oblast a práci,
🤝 poznat své kolegy a to, co je pro ně důležité, a tím najít i klíč ke spolupráci.

A moje oblíbené poselství z Jany úst k tématu schůzek? Třeba: “I ten nejspecializovanější specialista, který není manažer, ve smyslu řízení lidí, řídí vztahy s těmi, se kterými spolupracuje. A za to si musí převzít zodpovědnost. Když si vztahy neřídíme my, bude je řídit někdo za nás.

#2: Radost, štěstí, spokojenost, flow. Co všechno v práci potřebujete vy?

Všimli jste si, že v češtině nemáme moc odstínů pro pojmenování štěstí či radosti? Co všechno potřebujete pro to, abyste v práci byli spokojení, bylo vám dobře, nebo jste si ji dokonce mohli naplno užít?

Co se dozvíte tentokrát? Třeba:
🤗Je užitečné být v pohodě i s tím, když nejste v práci šťastní. To neznamená, že nemůžete zažívat pracovní flow, nebo si i těžké chvíle pořádně užívat.
👥Umíte oddělovat profesní a osobní vztahy a budovat si i s kolegy v práci oba typy? Rozlišujete je? A kdy které posilujete?
🎯Nabídneme i popis “kouzla”, které vám pomůže vaše nápady prosadit, a to i když potřebuje rozhodnutí nejvyššího vedení.
🤸 Jak na management vlastního štěstí.
🧠 Co nám aktuální marketing štěstí dělá s životy (i těmi pracovními). Zamýšlíme se i nad tím, jakou roli v tom všem prožívání hraje i jazyk.

#3: Zpětná vazba není ani kritika, ani hodnocení

Zpětné vazby se nemusíte bát. Stačí si uvědomit, že to, co často zpětnou vazbou nazýváme, zpětná vazba vůbec není. Místo kritiky a hodnocení do svého manažerského či leadershipového portfolia přidejte rozvojovou zpětnou vazbu. Jak vypadá?

⛑️ Tvrdá na problém, měkká na lidi.
🔭 Dohodnutá, popisující potřebnou změnu (v budoucnosti).
💡 Nemá v sobě spojku ALE, místo ní používá A (PROTO).
👅 Používá já jazyk, nekritizuje, má jasně daná pravidla.

Chcete jeden tip a poučení, aniž byste si museli poslechnout jedinou minutu našeho rozhovoru? Vždy si rozmyslete, co chcete zpětnou vazbou dosáhnout.

#4: Ukončujete jako řezník, nebo vztahař? A umíte i další způsoby?

Přemýšleli jste někdy, jací jste ukončovači? Janča přinesla svoji vlastní typologii. Jde vám na konci pracovního vztahu či projektu spíš o vztahy, nebo procesy? Jste spíš řezník nebo pouštěč? A umíte je ve své manažerské roli použít vlastně všechny, i když jsou vám nějaké způsoby přirozenější? I tyhle otázky v rozhovoru položíme a trochu osvětlíme.

#5: Motivace z vnějšku je mýtus. Co s tím manažer má dělat?

Máte na starosti týmy a lidi? A občas vám přijde, že jim chybí motivace. To je celkem běžné. Nebo vám dokonce řeknou onu kouzelnou větu: Potřebuju motivaci. Když si přiznáme, že vnější motivace není efektivní (minimálně z dlouhodobého pohledu), co máme v takových chvílích jako manažeři se svým týmem a kolegy dělat?

Co je dobré mít na paměti?
🤯 Externí motivace není efektivní. ⚽  Kdybyste stavěli fotbalový tým světového formátu, taky byste si do jeho čela nepostavili hráče, kterého fotbal vůbec nebaví a doufali, že ho výše kontraktu přiměje k super výkonům.
💡Motivace není dobrá či špatná. Je jen motivace, o které jako manažer vím a vědomě s ní můžu pracovat, a nebo ta, která je mi skrytá.
🤝 Motivovaný tým? Tým manažera, který umí potřeby svých lidí napojit na potřeby firmy a týmu.

#6: Utvářejte svůj profesionální obraz

Řídit to, jaký profesionální obraz o sobě vytváříme, je možné! Ale nenechte se zmást! Ani já ani Jana nepatříme k těm, kdo by věřili na natírání věcí na růžovo. Shodneme se na tom, že svoji reputaci si musíme odmakat. Musíme se naučit mluvit o tom, co děláme. O svých úspěších. O tom, co má být za námi vidět. Zkrátka vytváření obrazu o vašem profesionálním já za vás nikdo neodmaká. Rukávy si na tuhle práci musíte vyhrnout sami!

Tuhle epizodu jsme s Janou Víchovou věnovaly různým mýtům a jiným bariérám, které si sami vytváříme, a kterými si často nevědomě vlastní pracovní reputaci sabotujeme. Doufáme, že po poslechu tohoto dílu už nebudete svoji práci (a sami sebe) dávat do závorek.

#7: Vyjednávání se nemusíte bát

Vyjednávání do našich pracovních životů patří. Nemusíte se ho bát. Základní pravidlo je, že potřebuje přípravu. Je také dobré si uvědomit, že ne vždy vyjednávat taky znamená “vyhrát”. Začněte o něm přemýšlet jako o možnosti otevřít téma, které vás zajímá, trápí, nebo chcete kreativně vyřešit.

Možná vám přijde, že existují věci, o kterých se vyjednávat nedá. Nebo, že například se svým šéfem vyjednávat nemůžete. Poselství tohoto dílu, který jsme pro vás připravily s Janou Víchovou, je, že vyjednávat se dá o čemkoliv a s kýmkoliv. Každá hranice se dá posunout, ale nesmíte tlačit a musíte vymyslet takovou cestu, která bude dávat smysl oběma stranám. 

#8: O komunikaci vážně nevážně

Vyjde v dubnu :) Těšte se :)


Slova. Lidé. Život. Komunikace

Chcete vědět víc o Janě Víchové?

Koukněte na Janči web.

Podívejte se, jak vám může pomoci Extima.

Chcete vědět víc o Ir?

Koukněte na Ir web nebo LinkedIn.

Podívejte se, jak vám může pomoci, nebo jaké doporučuje texty a podcasty.

Naučte se pracovat a mluvit s lidmi z IT tak, aby to dávalo smysl a přinášelo výsledky.

Protože #vsechnojetoolidech